Krämig potatisgratäng med brie & salta kex

Idag ska vi bara fokusera på kolhydrater och OST! 
 
OH YES! Idag ska allt handla om denna krämiga fullspäckade kolhydratbomben. Som jag är totalt KÄR i. Jag vet vad ni ska servera till ert kött eller fisk i helgen. Eller ni kanske kör veggie och ska äta en rödbetsbiff eller en nystekt halloumibit? 
 
Hur som helst så kan ni servera den här krämiga potatisgratängen med brie & salta kex till. JA det ska ni definitivt göra! 
 
Jag älskar en krämig potatisgratäng. När det serveras potatisgratäng så fokuserar jag mer på den än på det andra som serveras till. Jepp, jag älskar krämiga saker, speciellt med OST i. Men som vanligt när jag är i farten så vill jag testa något nytt och jag kände att den traditionella potatisgratängen behövde piffas upp en aning. 
 
Jag ville göra den snäppet vassare. Jag kan med handen på hjärtat säga att den här ÄR snäppet vassare. Jag älskar DEN! 
 
Hemligheten med den här potatisgratängen som gör den snäppet godare är helt klart att jag har valt att ha brieost i. Ni vet en krämig brieost som får smälta i en gratäng? Mhmm, precis det är vad som händer här. Krämigheten lyfts 10 gånger serrni. Som sagt, jag älskar när det är krämigt. 
 
Sedan måste jag erkänna en sak till. Jag reder grädden. Jepp. Ni vet jag vill inte ha en rinnande gratäng och jag tycker att när jag väljer att reda grädden med maizena så blir den lite tjockare och det lyfter verkligen upplevelsen av gratängen. 
 
Ni kommer med andra ord om ni vill få den lika krämig och underbart god som jag vill ha den få hetta upp grädden först i en kastrull. När den har kokat upp rör du ner osten så att den smälter i grädden. Om du här märker att grädden är tunn och inte alls blivit krämig så reder du den till önskad konsistens. OH YES, detta är verkligen VÄRLDS sätt att göra det på hörrni. 
 
Sedan blandar ni ner kryddor. Jag valde att låta hela vitlöksklyftor först karamelliseras i grytan för att sedan kokas med i gräddblandningen. Jag tar sedan upp dem med hjälp av en sked eftersom jag inte ville servera dem hela i men det går alldeles utmärkt att göra det också. Speciellt om man gillar när det smakar mycket vitlök. Jag gillar bäst undertonen av vitlök och valde därför att göra på det här sättet. Det går även bra att pressa ner vitlöken om ni föredrar det. 
 
Pricken över i:et är de salta kexen på toppen. Hej och hå. Jag vet jag är en aning exalterad över den här gratängen men jag älskar när man gör en väldigt god rätt ännu godare. 
 
Jag använde salta Ritz men vilka salta kex ni än väljer så kommer det bli underbart gott. Det lovar jag! De ger ett krisp och en härlig sälta till gratängen. 
 
Okej. Nu hoppas jag att ni känner att ni inte behöver fundera mer på vad ni ska äta till helgen. Jag menar, nu behöver ni bara fixa en god köttbit eller som sagt kanske en god veggiebiff. Sen serverar ni den här gratängen till och en krispig grönsallad till det. WIHO, high-five på den! 
 
Krämig potatisgratäng med brie & salta kex 
ca 6 portioner 
 
700 g skivad potatis 
2 vitlöksklyftor 
5 dl grädde 
1,5 dl valfri riven ost 
70 g brieost 
3 dl krossade salta kex 
Salt & peppar 
En nypa cayenne 
 
Sätt ugnen på 200 grader. 
 
Värm upp en stor kastrull på spisen med smör eller en skvätt olja i. Skala vitlöksklyftorna och lägg dem på en skärbräda och tryck med hjälp av handflatan till dem så att de blir platta. Lägg i dem i kastrullen och låt de fräsa en stund tills det doftar vitlök och de har fått fin färg. 
 
Häll därefter på grädden och låt den koka upp.
När grädden kokat upp är det dags att röra ner osten. Rör ner brieost och riven ost och rör om. Allt ska blanda sig väl och smälta. Om det kokar för mycket, sänk värmen eller ta bort kastrullen från plattan, akta bara så att ni ej bränner grädden! 
TIPS! --> Beroende på vad du använder för grädde och vilken konsistens du vill ha på din gratäng kan du här om du vill reda den med maizena eller mjöl. Det väljer du helt själv! 
 
Smaka av med salt, peppar och en nypa cayenne. TIPS! --> Smaka gärna av med eget val av kryddor om ni vill ha mer smak till den. Plocka upp vitlöksklyftorna med hjälp av en sked om du inte vill servera dem hela i. 
 
Häll försiktigt ner potatisskivorna till gräddblandningen och rör om. 
 
Ta fram en passande ugnsform och bred ut ett litet lager av gräddsåsen i botten på formen. Därefter är det bara att fördela ut potatisskivorna i formen och ösa över den sista gräddskvätten som är kvar i kastrullen. Lägg aluminiumfolie ovanpå gratängen och ställ in den i ugnen för att ugnsbaka i 30 minuter. 
 
Efter 30 minuter, plocka ut gratängen och ta bort foliet. Fördela ut krossade salta kex ovanpå gratängen och ställ tillbaka den för att gräddas ytterligare i 25-35 minuter. Gratängen är klar när potatisen är mjuk men med lite tuggmotstånd (det bästa tycker jag) och de salta kexen har fått en fin gyllenbrun färg. 
 
SERVERA GENAST! 
 
Är det bara jag eller ser ni KRÄMIGHETEN som händer här ovan?!
#1 - - Anonym:

Tycker man lätt kan äta potatisgratäng utan något tillbehör. Är dock lite skeptisk till brieosten efter att jag smälte brieost på ris i micron för några år sedan ;)

Svar: Håller helt med dig där! :) Jaså? Jag tycker det går alldeles utmärkt att smälta den. Hoppas du vågar prova igen!
Alicia Hedlund