Bouef bourguignon & potatispuré med brynt smör och timjan

 
Det här är den perfekta söndagsmiddagen som finns! 
 
 
När hösten kommer så regerar alla mustiga grytor här hemma. Jag fullkomligt älskar att göra grytor! Inte bara mustiga grytor men också krämiga gratänger och soppor. För vem vill inte ha något värmande i sig när det är kallt och ruggit utomhus?! Definitivt jag åtminstone!
 
Förra hösten lyckades jag göra några stycken grytor och under kategorin "grytor" kan ni hitta några om ni vill ha inspiration.
 
Två av mina favoriter är --> Älggryta med rött vin, soltorkade tomater & chorizo. Som vi åt tillsammans med en krämig poleneta med mascarponeost. RECEPT HÄR. 
Den andra rätten är Pocherade ägg i krämig tomatsås med kokosmjölk och garam masala + mina HEMBAKTA naanbröd. RECEPT HÄR. 
 
De pocherade äggen är så JÄDRANS bra. De är absolut en av mina favoriter som jag någonsin gjort. Jag älskar det krämiga ägget som får sjuda tillsammans med en sås av kokosmjölk, tomat och indiska kryddor. Ovanpå ströddes rostade sötmandlar och sedan doppades nybakta naanbröd i grytan.
 
Tills allt tog slut. Åh, måste göra den här igen så fort jag får tillfälle! 
 
 
Men något som faktiskt tar prispallen många gånger här hemma är en klassisk Bouef bourguignon. Den grytan finns det aldrig ett dåligt tillfälle för! 
 
Jag vet att många säkert gör den på olika vis men det receptet jag visar er idag har jag alltid utgått ifrån. Sen har jag sötat, kryddat och justerat den efter varje gång. Det skiftar så klart vad slutprodukten blir eftersom det skiljer sig från vilket vin du väljer att använda och så vidare. 
 
Men grundreceptet är riktigt bra och resten fixar ni galant själva! Alltså de sista justeringarna av kryddningen då. Om det ens behövs vill säga! 
 
 
Den här grytan är ett franskt recept på en vinkokt mustig köttgryta. Jag menar, bara där är man ju totalt såld! Som jag har förstått det kan man säga att den här grytan är fransmännens husmanskost. Vilket den också är för mig tycker jag. 
 
Kryddor man använder är vitlök, timjan, lagerblad, morot, buljong, tomatpuré och stekt sidfläsk eller bacon som sjuds tillsammans med köttet och ett bra rött vin. I detta receptet använder man en hel flaska rött vin och jag skulle säga att det vore dumt om ni valde ett rött vin ni själva inte föredrar. För då kan ni ju också förstå att grytan inte kommer falla er i smaken. Välj erat favorit vin hörrni!
 
Mot slutet lägger man i brynta champinjoner och smålökar. 
 
 
 
 
Jag tycker det är allra godast att äta den här grytan tillsammans med potatispuré. Okejdå, potatismos för er som hellre vill säga det. När jag gick på restaurangskolan så fick man liksom inte använda de uttrycket. Man lärde sig att det hette puré och inte mos. 
 
Jag vet vilken blick jag fick från min varmkökslärare när jag sa "brunsås". "Det heter gräddsås Alicia!" fick jag bara till svar. 
 
Men hur som helst jag gör gärna min puré med en liten tvist. För att den här tvisten är så förbannat mycket GODARE och det vore dumt om ni inte gjorde på det här viset. <----SANT. 
 
Så här enkelt får ni en potatispuré med brynt smör (KOM IGEN, ni fattar brynt smör på purén, åh åh åh) och timjan. Ni kokar potatisen som vanligt fast tillsammans med några vitlöksklyftor. Sedan häller ni av vattnet och mosar alltsammas. Sedan gör ni ett brynt smör tillsammans med torkad eller färsk timjan och HÄLLER detta över er mosade potatis. 
 
Sen. Sen hörrni. Är ni nöjda över att ni lyssnade på mig och provade detta! 
 
 
När den här grytan ändå sjuder och ni går runt hemma idag och plockar eller pysslar med något (vilket måste vara det bästa med söndagar). Så kan ni också prova att göra den här Kanelbullekladdisen, RECEPT HÄR.  Eftersom det ändå är kanelbullens alldeles egna dag idag. 
 
För ibland orkar man faktiskt inte husera i köket i all evighet och då kan det vara härligt att faktiskt baka något som inte kräver särskilt mycket av en.
 
MEN. Om ni gör en Bouef bourguignon med potatispuré + det brynta smöret med timjan ovanpå OCH en kanelbullekladdis till söndagsmiddagen?! 
 
Ja då kan ni räkna med att jag kommer direkt för enligt mig kan inte söndagen avslutas på ett bättre sätt! 
 
 
Bouef bourguignon
6 personer 
 
1 kilo högrev
150 g bacon
1 morot
1 gul lök
1 flaska rött vin
5 dl mörk oxbuljong 
1 msk tomatpuré
250 g champinjoner
12 smålökar
3 vitlöksklyftor
1/2 tsk timjan
1 lagerblad
Olja
Maizena till redning 
Salt & Peppar
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Skär köttet i tärningar, strimla baconet och skär lök och morötter i ganska små bitar. Bryn köttet i olja på hög värme i omgångar så det blir ordentligt brynt. Lägg åt sidan.
 
Fräs bacon i en tjockbottnad gryta tills fettet är smält och häll då på morötter och lök och fräs utan att det tar färg. Lägg i köttet i grytan och rör om så att det blandar sig väl. Tillsätt nu vin, tomatpuré, kryddorna, buljongen och pressa i vitlöken. Glöm inte salta & peppra! 
 
Koka upp och ställ sedan under lock i ugnen på 175 grader.
 
Bryn champinjonerna hela i smör. Lägg åt sidan. Skala lökarna. Tryck till dem lätt med handflatan och rulla dem så lossnar skalet lätt. Bryn dem i smör, salta och peppra och ställ åt sidan så länge. 
När grytan stått 2 timmar i ugnen tar du ut den från ugnen ställer den på en varm platta på spisen. Öppna locket försiktigt, det kommer ånga rejält! Lägg ner champinjoner och lök i grytan.
 
Blanda ut maizena med en skvätt vatten och red av såsen till önskad konsistens. Jag valde att ha i en nypa farinsocker och krydda med mer salt och peppar innan jag var helt nöjd med såsen! Smaka er fram! 
 
Potatispuré med brynt smör och timjan 
6 personer 
 
1 kg mjölig potatis 
3-4 vitlöksklyftor 
100 g smör 
3-4 msk mjölk 
2 tsk timjan
Salt & peppar 
 
Skala potatisen och vitlöksklyftorna. Lägg potatis och vitlök i en kastrull och fyll med vatten så att det precis täcks. Koka tills potatisen blivit mjuk och häll därefter av vattnet. 
 
Häll på några matskedar mjölk och vispa med hjälp av en elvisp sönder potatisen och vitlöken i kastrullen. Vispa tills det blivit en slät mos. Smaka av med salt & peppar. 
 
Lägg smör och timjan i en kastrull och smält på medelhög värme. För att göra brynt smör måste smöret först smälta, sen skumma och fräsa innan man skymtar att det brynta kommer i bottnen på kastrullen. När ni ser det bruna, vispa upp det med en visp och ta bort kastrullen från plattan. 
 
Lägg upp potatismoset i en skål och häll därefter det brynta smöret ovanpå. 
 
SERVERA DIN FRANSKA HÖSTMIDDAG SÅ HÄR: 
Fördela "boueffen" i djupa skålar. Lägg på en sked av potatispurén, se till att få med det brynta smöret (SNÅLA INTE)! 
 
NJUT!
 
 
Förresten, glöm inte berätta för mig sedan vad ni tyckte om brynt smör på potatisen! Jag är nyfiken på hur ni brukar göra :)