Surdegspizza bianco med champinjoner och sparris frästa i smör, getost, prosciutto, färska fikon & tryffelolja (+ ett restaurangtips)

 
Det är fredag och det betyder PIZZATIME!
 
 
Åtminstone så känns det som att fredagen är en väldigt bra dag för en god pizza. Eller vad säger ni? 
 
Pizza är också det säkra kortet när det kommer till att bjuda över sina vänner eller familj på middag en mysig fredagskväll. Jag menar, det enda som sätter stopp för att inte klara att göra en god pizza måste ju vara fantasin. 
 
 
 
I skrivandets stund (klockan är 7.00 på morgonen) är jag fortfarande mätt från gårdagen. HELT SINNESSJUKT. 
 
Jag, Simon och hans far besökte den brasilianska restaurangen, Brasa igår. Vi åt deras Rodizio, det vill säga, maten serveras som den gör i södra Brasilien. Man får nämligen köttet serverat vid bordet av personal från stora grillspett. 
 
Alltså WOW. Älskar man kött så är detta ett ställe för ER. Eftersom vi var där och firade Simons födelsedag i efterskott var det han som fick välja och det är klart han valde en av de "köttigaste" restaurangerna här i Göteborg. 
 
Men jag måste ändå säga att jag inte blev besviken alls. 
 
 
Vi åt deras mini Rodizio som de serverar ons-tors och den kostar 295 kr.
 
Man får då en varsin bricka på bordet. På ena sidan är den grön, vilket betyder att deras personal kommer komma med olika varianter av kött tills man vänder på den för att signalera att man är mätt.
 
Det som serverades på grillspetten var oxfilé, kycklingfilé, salsiccia och flap meat. ÅH jag får inte glömma den grillade ananasen som de kryddat med kanel (ni vet min besatthet av kanel just nu liksom) som också kom in på spett. Det var en fin avslutning och man kunde få en kula vaniljglass till om man ville.
 
Ehhh vi klarade inte en enda kula vaniljglass vid det stadiet kan jag säga...hehe
 
 
Tillbehören plockar man själv från en salladsbuffé, som var riktigt bra hörrni! Bland annat färsk mango, pumpa, majs, champinjoner, picklad rödlök, inlagd gurka, broccoli, kikärtor, grönsallad..och så vidare, och så vidare. 
 
Sedan fanns det ris, pommes, svarta bönor och andra varma smårätter man kunde ha vid sidan av. Såserna var aioli (jag menar redan där var jag såld på stället), chimichurri, balsamico, senapsdressing...ja ni fattar grejen. Det fanns något till alla helt enkelt. 
 
Inte nog med alla tillbehör och att man fick äta hur mycket av buffén man ville och av köttet, så kom de in med en bricka bröd och smör innan vi började. Jag menar, jissus. Vi var bara så MÄTTA. 
 
Eller jag är ju mätt än. Med andra ord, är ni nyfikna på hur de äter i södra brasilien och ni gillar kött med bra kvalité som serveras rykande färskt vid bordet. Jepp, GÅ DIT. 
 
 
Men innan vi säger hejdå idag och jag ska önska er en fin helg så måste jag ändå berätta lite om den här pizzan. 
 
Jag gjorde nämligen min första pizzadeg på surdeg. Det var liksom dags eftersom jag och suris är väääldigt tajta här hemma. Så givetvis valde jag att stoppa honom i min pizzadeg också <--- GIVET. 
 
Sagt och gjort, det var ta mig fanken den godaste pizzabottnen jag gjort. Kombinationen att jag använde min baksten gjorde bara det hela så JÄDRANS bra. 
 
 
 
ÅH, ÅH vet ni?! 
 
Simon sa att han ALDRIG mera behövde gå ut och köpa pizza mer. För det var den godaste pizzakvällen han haft. Jepp för vi hade faktiskt en hel pizzakväll där vi dukade upp olika toppings på bordet och så bakade vi av pizzor efterhand. Det är ju världs att göra så eftersom vi alla gillar olika toppings.
 
Jag ger er därför ett recept på pizzadeg som räcker till ungefär 6 stycken pizzor. Eller två stora plåtar om ni hellre föredrar att göra er pizza så.
 
 
 
Den bästa pizzan jag gjorde väljer jag att visa för er. 
 
Innan ugnen: 
I botten på pizzan har jag brett ut ett lager av philadelphiaost blandat med pressad vitlök. Ovanpå det la jag ett lager av smörfrästa champinjoner och sparris + flingsalt, MUMS. 
 
Sedan toppades det hela med en stor bit GETOST. Varm getost, mjuk getost, smält getost...ÅHHHHH. 
 
Efter ugnen: 
Precis innan jag högg in i den här fantastiska pizzan la jag på ruccola, prosciutto, färska fikon och pinjenötter.
Jag avslutade det hela med att ringla över (massor) tryffelolja. 
 
OHHH YESS. Tryffeloljan är den detaljen man inte får glömma. Pricken över i:et. Gräddet på moset. Ja ni fattar. Okejdå nu ska ni få ha en trevlig helg och jag ska se till att redan idag laga något mer smaskigt att visa för er nästa gång! 
 
 
Surdegspizza
 
800 g vetemjöl 
3 dl vatten 
1 dl surdeg 
 
Blanda vatten, mjöl och surdeg i en bunke. Knåda med händerna i ungefär 10 minuter eller tills degen gått ihop ordentligt. Sätt plastfolie på bunken och ställ undan för att låta den jäsa 6-8 timmar. Jag gjorde min deg på morgonen och bakade med den på kvällen. Perfekt! 
 
Baka av dina pizzor på 225 grader tills kanterna och toppingen fått önskat resultat. 
 
På min pizza hade jag (se instruktionerna hur jag gjorde i texten ovan):
 
Philadelphiaost med vitlök 
Sparris 
Champinjoner 
Getost, en STOR KLUMP, snåla inte! 
Färska fikon 
Pinjenötter 
Ruccola 
Tryffelolja, MASSOR
Prosciutto 
+ flingsalt 
 
 
Jepp, där satt den! Hoppas er pizzakväll rockar! 
#1 - - Robex Lundgren:

mums

#2 - - Erica:

Detta såg fantastiskt gott ut! Ska göra hemmagjord pizza ikväll, men min blir nog inte lika god som den här ;}

Svar: Tack så mycket Erica! Men jo det tror jag säkert! :) Hoppas du fick lite inspiration till din egen pizza!
Alicia Hedlund

#3 - - Sara Ekman:

Mums! :)

#4 - - Jess:

Åh herregud så gott det låter! Och vilka fantastiska bilder du tar, wow!

Svar: Åh vad detta gör mig glad att höra! Tack!
Alicia Hedlund

#5 - - Hanna Karlsson:

Så god pizzan ser ut!

Svar: Tack Hanna!
Alicia Hedlund

#6 - - Fani:

Såg grymt gott ut :)

Svar: Tack så mycket :)
Alicia Hedlund

#7 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Det ser verkligen gott ut! Och dessutom väldigt vackert.

Svar: Tack så väldans. Detta gör mig så glad att höra :)
Alicia Hedlund

#8 - - Thea:

Åhh, du får jättegärna komma hem till mig och laga mat!!

Svar: Hehe, ska bli Thea :) Vad kul att du verkade gilla det :)
Alicia Hedlund

#9 - - Josäfin Andersson :

men guud vad gott!!

Svar: Tack så mycket!!
Alicia Hedlund

#10 - - Frida:

OJ vilka pizzor!!

#11 - - JUNITJEJ:

Mums, så gott!

#12 - - Charlotta:

Grymt, jag och min man pratade senast idag om att vi skulle prova att ha surdeg i pizzdegen nästa gång! Tack för receptet!

Svar: Åh vad roligt att jag kunde dela med mig av ett recept som passade er! Hoppas pizzan blev bra :)
Alicia Hedlund

#13 - - Adina:

Gaad, ser supergott ut!!

Svar: Tack så mycket Adina!
Alicia Hedlund

#14 - - lillemor:

Mumms

#15 - - Jasmine:

Gud, vilka pizzor! Det är så väldigt vackra att beskåda och jag kan bara tänka mig hur gott de måste ha smakat! <3
Spännande restaurangtips, tack för det.
Kram

Svar: Vilka fina ord Jasmine! Detta gör mig otroligt glad att höra :) Kram
Alicia Hedlund

#16 - - Tina:

Ohhh vad det ser gott ut! Ha en trevlig kväll!

Svar: Tack så mycket Tina! Detsamma!
Alicia Hedlund

#17 - - Emma Hyde:

Daamn ser gott ut :D

Svar: Hehe, tack så mycket! Ja detta var en av de godaste pizzorna jag ätit faktiskt :)
Alicia Hedlund

#18 - - Klara:

alltså!!! inte för att jag äter kött, men färgerna på första pizzan är ju fantastiska! så spännande med fikon på! vill helt klart testa!

Svar: Vilken tur att du bara kan plocka bort prosciutton så är den helt anpassad efter dig också? :) Ja färska fikon är ju helt underbart! Jag skulle kunna lägga det på allt! Klart du ska testa!
Alicia Hedlund

#19 - - http://idasteinwalls.blogg.se:

Men allts shit, det bara vattnades i munnen! Ser så fantastiskt gott ut!

Svar: Tack för att du gör mig så otroligt glad! Perfekt boost så här inför måndagen! Tack! :)
Alicia Hedlund

#20 - - Mjolkfriabakverk:

Mums:)

#21 - - Cassandra Haraldsson:

Men åh så gott det ser ut att vara!

Svar: Tack så mycket Cassandra!
Alicia Hedlund

#22 - - Patricia:

Mums, den lyxigaste pizzan som jag sett! Måste provas! :D

Svar: Hehe jag vet! Jag snålade inte med den här pizzan inte! :D Ja det tycker jag verkligen du ska!
Alicia Hedlund

#23 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Lägg av vad gott! Getosten ser helt sjukt god ut!

Svar: Ja getosten var så jädrans god när den fått gå en stund i ugnen! :)
Alicia Hedlund

#24 - - Carina:

så gott det ser ut!

Svar: Tack så mycket Carina!
Alicia Hedlund

#25 - - Annster:

Ser gott ut :)

Svar: Tack så mycket!
Alicia Hedlund

#26 - - OLIVIA:

Ser sjukt gott ut.

#27 - - Julia HW:

Såg verkligen jätte gott ut!

#28 - - Tessie - Fotograf:

Det ser verkligen så SJUKT smarrigt ut! :) GE MIG!!

Svar: Hehe, jag hade önskat jag kunde bjuda :) Tack!
Alicia Hedlund

#29 - - Jenni:

Oj herregud så gott det ser ut!! :D

#30 - - Denise:

Såg ju otroligt gott ut! Mums!

#31 - - Alexandra :

åååååh vad gott det ser ut!

Svar: Vad glad jag blir, tack!
Alicia Hedlund

#32 - - Angelica:

Mums vad gott de såg ut! :)

Svar: Tack så jätte mycket :)
Alicia Hedlund

#33 - - Mohammedi's | Art, model & designer:

GOTT!!!