Pavlova med chokladpannacotta, jordnötssmörsmousse & färska bär

 
Låt oss pigga upp oss med en somrig pavlova. 
 
 
Det finns väl ingen som inte har märkt av att det inte är något sommarväder ute?! 
 
Suck är det enda jag får fram när jag tänker på det. Än så länge jobbar jag, men har endast 4 dagar kvar nu innan jag går på ledighet. Snälla, snälla kan inte solen bara titta fram några dagar då. 
 
Sen kan jag vara redo för hösten. Jag lovar. 
 
 
Den här pavlovan bakade jag när min mamma fyllde år. Tyvärr fick hon aldrig chansen att smaka på den för vi hade inte möjligheten att ses. Men jag tänkte att jag ville göra något ändå. 
 
Så jag bakade, provsmakade och skickade en video till henne. Nästan som om hon vore här på riktigt, eller hur?! 
Det var åtminstone något tänkte jag och vad vill man inte göra för sin fina mamma liksom. 
 
 
Det är en ljuvligt spröd marängbotten och ovanpå har jag gjort en jordnötssmörsmousse och därefter en chokladpannacotta. Sen är hela härligheten toppad med färska bär. 
 
Jag tog helt enkelt allt jag var sugen på och gjorde en tårta av det. Jag tror och hoppas mamma hade gillat den lika mycket som jag gjorde. 
 
 
Pavlova med chokladpannacotta, jordnötssmörsmousse & färska bär
 
Pavlova 
 
3 äggvitor 
1 krm ättiksprit 
2 dl socker 
 
Sätt ugnen på 225 grader. 
 
Vispa samman äggvitorna och ättikspriten med 1 dl socker till ett hårt blankt skum. Tillsätt därefter resten av sockret och vispa tills äggsmeten blir blank. 
 
Bred ut äggsmeten på ett bakplåtspapper i den form och storlek som du vill ha din pavlova i. Använd en slickepot och avsluta med att dra upp kanterna på marängen lite. 
Sätt in pavlovan i ugnen och stäng därefter av den. Låt pavlovan stå i ugnen tills ugnen blivit helt kall. Förslagsvis dagen därpå. Öppna därefter ugnsluckan och ta ut pavlovan. 
 
Chokladpannacotta 
 
3 dl vispgrädde 
0,5 dl philadelphiaost 
2 msk socker 
100 g choklad 
2 tsk kakao 
1 tsk vaniljpulver 
2 gelantinblad 
 
Börja med att lägga gelantinbladen i kallt vatten. Låt det mjukna i 10 minuter. 
 
Lägg ner grädde, philadelphiaost och socker i en kastrull. Låt det koka upp och ta bort kastrullen från plattan. Tillsätt chokladen och vispa med hjälp av en ballongvisp tills det blir helt slätt. Rör därefter ner kakao och vaniljpulver. 
 
Krama ur vattnet från gelantinbladen och rör ner i chokladsmeten. Rör om och se till att allt är slätt. Ställ in i kylskåpet under natten för att den ska stelna. 
 
Jordnötssmörsmousse 
 
2 dl vispgrädde 
0,5 dl jordnötssmör 
0,5 dl philadelphiaost 
0,5 tsk vaniljpulver 
2 msk socker (om du använder sötad jordnötssmör kan det här uteslutas) 
 
Lägg alla ingredienserna i en skål och vispa upp med hjälp av en elvisp. Moussen ska tjockna och bli slät. Ställ in i kylskåpet över natten. 
 
 
Topping
En hög valfri mängd färska bär. Jag använde körsbär och jordgubbar! 
 
SÄTT IHOP DIN PAVLOVA SÅ HÄR: 
Var försiktig när du lossar pavlovan från bakplåtspappret. Den är väldigt ömtålig. Stjälp upp den på ett fat. 
Vispa upp pannacottan och moussen så att de blir mjuka och lättare att hantera. 
 
Börja med att försiktigt med hjälp av en slickepot breda ut jordnötssmörsmoussen på marängbottnen och bred därefter ut chokladpannacottan ovanpå. 
 
Ställ in i kylskåpet igen i ungefär 10 minuter. Ta ut och dekorera med färska bär. 
 
 
Strunta i detta regn och baka en pavlova istället hörrni! 
2 kommentarer

Kategorier: Efterrätter
Taggar: Chokladpannacotta, Jordgubbar, Jordnötssmörsmousse, Pavlova

#1 - - Citroncest - matblogg från Italien:

JA tack!! Det där var inte en vanlig Pavlova det inte. Gud så gott!

Svar: Nej, jag har en grej för mig att alltid göra något lite extra och annorlunda! :) Tack så mycket! /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

Svar: Tack Annika! /Alicia
Alicia Hedlund