Grillad krämig potatissallad med mandel- och basilikasmör

 
Jag gillar krämiga rätter. 
 
 
Jag har inga problem med att äta tunga och mastiga rätter, jag menar, jag fullkomligt älskar ju ost! Men ibland kan det vara skönt att äta något som är krämigt men ändå inte lägger sig som en tung klump i magen. 
 
Den här potatissalladen innehåller inte vanligt smör utan hemmagjort mandelsmör. Det kan hända att jag inte vill göra en enda potatissallad med majonnäs och créme fraiche i mera. För det här var en VINST hörrni och den lägger sig inte som en tung klump i magen. Precis så som jag ville ha den! 
 
 
Potatisen är förkokt och sedan har jag grillat den. Mest för att den ska vara ljummen och för att ytan blir så fin av ränderna från grillen. Men ni kan också använda er av stekpannan där hemma. Inga konstigheter alls. 
 
 
Mandel- och basilikasmöret rör man snabbt ihop och det går alldeles utmärkt att köpa färdigt eller om man som jag gör eget genom att mixa mandlarna till en slät massa. 
 
Jag rostar alltid mina mandlar och saltar dem innan jag gör mandelsmöret. Jag tycker det ger bäst smak då om jag jämför med de naturella. 
 
 
Jag slängde på några sparris på grillen också för vem älskar inte grillad sparris? Det gav potatissalladen lite färg också, vilket inte var så dumt tycker jag. 
 
Det krävdes nästintill inget tillbehör till den här, jag skulle kunna äta den precis som den är. Men vi grillade, så en grillad köttbit passade alldeles utmärkt till. Den här potatissalladen förhöjde verkligen min grillkväll.
 
Bästa grilltillbehöret för den här sommaren helt klart! 
 
 
 
Grillad krämig potatissallad med mandel- och basilikasmör 
2-3 personer 
 
600 g färskpotatis 
1 knippe sparris 
2,5 msk olivolja (jag använde en med smak av vitlök, timjan & rosépeppar) 
1,5 msk mandelsmör 
1 msk äppelcidervinäger
0,5 tsk flytande honung 
1 vitlöksklyfta 
0,5 dl fryst hackad basilika 
2,5 msk fryst gräslök 
 
Topping 
Salladslök
Rostade salta mandlar 
 
Börja med att koka potatisen. Överkoka den inte, här är det bättre att ta bort den från plattan precis innan den är klar eftersom man grillar potatisen senare. Jag föredrar att arbeta med potatisen kall, för att den inte lika lätt trillar sönder då. Så jag kokade min dagen innan. 
 
Vispa samman mandelsmör, olja, äppelcidervinäger, honung, vitlök, basilika och gräslök i en bunke. Smaka av med salt och peppar. 
 
Grilla eller stek potatisen 1-2 minuter på varje sida. Detta är mest för att ge potatisen en god yta. Dela sparrisen i 2 delar och grilla eller stek den också. 
 
Blanda därefter med försiktighet (så att potatisen ej går sönder) ner potatis och sparris i mandel- & basilikasmöret. Rör om så att allt täcks i smöret. Häll upp potatissalladen på ett fat och toppa med skivad salladslök och rostade salta mandlar. 
 
 
Det är lika bra ni plockar fram grillen redan ikväll hörrni! 
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

Muums :D

#2 - - Julia:

Detta verkar vara helt i min smak! Måste testa!