Oatmeal chocolate chunk cookie brownies

 
Oatmeal chocolate chunk cookie + brownie = sant. Kaka och brownie i ett, det kan bara inte bli fel. 
 
 
Jag älskar kladdiga kakor. Jag gillar torra kakor också men inte alls på samma vis som kladdiga. Jag var först lite orolig om jag kunde få till den här så kladdig som jag vill ha den.
 
Så jag räddade situationen med att klicka i kondenserad mjölk med chokladsmak. Jag menar ni ser ju kladdet på bilderna?! Hur gott tror ni inte detta var?
 
I havrekakorna är det kokosolja. Det går bra att byta ut mot en annan olja men kokosoljan gör sin rätt här. Smaken blir snäppet vassare med kokos. 
 
 
Oatmeal chocolate chunk cookie 
 
1,5 dl havregryn 
1 dl vetemjöl 
0,5 dl muscovadosocker 
0,5 tsk bakpulver 
0,5 dl smält kokosolja 
1 ägg 
1 tsk vaniljpulver 
1,5 dl hackad choklad 
 
Mät upp havregryn, mjöl, muscovadosocker, bakpulver, smält kokosolja, ägg och vaniljpulver i en bunke. Vispa tills det blir en deg som håller ihop. Degen ska kännas oljig. Vänd därefter ner den hackade chokladen.
 
Brownie 
 
75 g smör 
6 rutor marabou choklad (30g) 
1 dl socker 
0,5 tsk vaniljsocker 
1 ägg 
0,5 dl kakao 
0,5 dl vetemjöl 
1 dl hackad choklad 
1 dl kondenserad mjölk med chokladsmak 
 
Sätt ugnen på 175 grader. 
 
Smält smöret tillsammans med 6 rutor marabou choklad. Tillsätt därefter socker och rör om. Häll sedan ner vaniljsocker och ägg och vispa tills blandningen går ihop. 
 
Pudra i kakao och mjöl, men blanda inte för mycket för degen blir bara tjockare då. Tillsätt 0,5 dl av den kondenserade mjölken (resten använder du senare) och vänd ner den hackade chokladen. 
 
I formen: 
Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsform som är ungefär 26 x 17. Häll hälften av browniesmeten i formen. Strö ut havresmeten runt och över brownien. Klicka över resterande browniesmet över havresmeten. 
 
Klicka eller ringla över 0,5 dl av den kondenserade mjölken. Avsluta med att strö över den hackade chokladen.
 
Grädda i ugnen i 20 minuter. Här är det bättre att ta ut den lite för tidigt annars överbakar man den lätt. Låt den svalna minst 1 h innan den serveras. Gärna i kylskåp! 
 
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mumsigt!

Svar: Tack Annika! Det var väldigt mumsigt! /Alicia
Alicia Hedlund

#2 - - Lina:

Det ser jättegott ut, chokladigt och härligt =)

www.diningandcooking.blogg.se

Svar: Tack så mycket Lina! /Alicia
Alicia Hedlund

#3 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Amen, JA tack!
Jag håller med - det ska vara kladdigt! Denna måste jag provbaka!

Svar: Ja visst ska det? :) Hoppas du gillar dem! /Alicia
Alicia Hedlund